ניתוח דרכי דמעות

חסימת דרכי דמעות בתינוקות וילדים: הטיפולים הרפואיים בגילאים השונים

כ 2% מהילדים סובלים מהיצרות/חסימה מולדת של דרכי הדמעות הגורמות למגוון של תסמינים שונים כולל דמעת מוגברת, דלקות חיצוניות של העין עם וללא הפרשות. מומלץ לטפל בבעיה שלפנינו בהקדם ובגיל מוקדם למניעת סיבוכים והצורך בביצוע ניתוחים מורכבים יותר.

הדמעות הינן בעלות מבנה מיוחד בצורתו וכוללות מים, מלחים, ריר ושומן. הדמעות נוצרות בבלוטות הדמעות עם תוספת מבלוטות שמסביב לעין ומופרשות לעין בכל עפעוף ועפעוף. הן מהוות חומר סיכה המונע התייבשות הקרנית והלחמית, מונעות זיהומים בעין ועוזרות בהעברת חמצן לתוך העין. ניקוז הדמעות מתאפשר דרך פתחים קטנים בעפעף עליון ותחתון אשר ממוקמים בקצוות הקרובים לאף ומשם הדמעות מועברות לצנורות דמעות המתנקזות לחלל האף התחתון. בעת חסימה או היצרות דרכי הדמעות, הן לא מתנקזות ומצטברות בצינורות הדמעות.  כתוצאה מכך, מופיעה דמעת מוגברת פעמים עם הפרשה מוגלתית ועם דלקת מקומית. יש לציין שההפרשה המוגלתית גורמת לגירוי בעור העפעפיים הרגיש של התינוקות.

הגורמים לחסימת/היצרות דרכי הדמעות בילדים

קיים שסתום טבעי בחלק העליון של דרכי הדמעות אשר עד גיל חודשיים עובר ספיגה טבעית. כאשר אין ספיגתו נוצרת חסימה לניקוז בדרכי הדמעות שביטויה בקליניקה שציינתי קודם לכן. בחסימה בדרכי הדמעות יש לטפל בהקדם מגיל צעיר למניעת סיבוכים של חסימה קבועה, חוסר ניקוז מלא של הדמעת והצורך בניתוחים מורכבים.

אבחון חסימת דרכי הדמעות בילדים

הופעת הממצאים הקלינים שתוארו קודם לכן מהווה עפ"ר סימן לחסימת דרכי הדמעות. האבחון והטיפול יבוצעו ע"י רופא/ת עיניים (רצוי של ילדים). רופא עיניים יאשרר הממצא שלפנינו בעזרת בדיקת המקטע הקדמי של העין שכולל את דרכי הדמעות. בעזרת מיקרוסקופ מיוחד (מנורת סדק) בודקים באם העין גרויה, עור העפעפים והצטברות של שלולית נוזלים בשקע התחתון של העפעף התחתון. לאחר מכן, לוחצים על אזור שק הדמעות בסמוך לאף ובודקים באם ישנה הפרשה מימית ו/או מוגלתית אשר תוצאה חיובית מעידה על חסימת דרכי הדמעות.

ניתוח דרכי דמעות
עיסוי שק דמעות

הטיפולים בעת חסימה של דרכי הדמעות

הטיפולים לכך נחלקים לטיפול שמרני וניתוחי. הטיפול השמרני כולל עיסוי אזור שק הדמעות  3-4 פעמים ביום. המטרה בטיפול זה לפתוח את אזור החסימה בעזרת לחץ של עמוד הנוזלים שהצטבר בדרכי הדמעות. שיטה זאת יעילה עד גיל 8-9 חודשים בלבד, ולעיתים יש להוסיף לכך טיפות של אנטיביוטיקה מקומית. יש לבדוק כל חודש את הילד/ה ולשנות הטיפול בהתאם. יש לוודא הצלחת הטיפול ע"י בדיקה חוזרת אצל רופא העיניים.

טכניקת עיסוי חד פעמי של אזור שק הדמעות

טרם התחלת הטיפול השמרני היומיומי נתן לבצע עיסוי חזק וממושך של שק הדמעות ע"י רופא/ת העיניים. זהו עיסוי חד פעמי ובאופן מבוקר. המטרה לפתוח את אזור החסימה על ידי לחץ חזק עליו. השיטה יעילה רק בחלק מהתינוקות ובתינוקות הצעירים מגיל 3-4 חודשים.

הטיפול הניתוחי

לאחר גיל 8 חודשים כאשר אין שיפור קליני עם הטיפול השמרני מומלץ על ניתוח של פתיחה ושטיפת דרכי הדמעות. זהו תהליך המתבצע בחדר הניתוח בהרדמה כללית ונמשך מספר דקות מועטות. הפעולה מתבצעת ע"י הרחבת פתח צינור הדמעות,העברת מחדר מתכתי עדין דרכו ופתיחת החסימה. בהמשך מבצעים שטיפת דרכי הדמעות עם סליין ובודקים שיש מעבר חופשי בהם. טיפול זה יעיל עד גיל שנתיים. לאחר הניתוח מועבר המנותח לחדר התאוששות וכעבור מספר שעות מועטות משתחרר לביתו עם טיפול תרופתי מקומי למספר שבועות. 

הסיכונים והסיבוכים לאחר ניתוח פתיחה ושטיפת דרכי דמעות

הסיכונים העיניים עקב הניתוח הזה נדירים ביותר וכרוכים באי כניסה נכונה לצינור הדמעות ויצירת נתיב לקוי או בפציעתו. יתכן ותתפתח דלקת באזור הניתוח, ניתן לחזור על פעולה ניתוחית זאת בשנית עד גיל שנתיים. במידה ונותרה חסימה ניתן לטפל באופן ניתוחי בשיטות הבאות:

פתיחה של דרכי הדמעות בעזרת בלון:

השתלת צינורית סיליקון בדרכי הדמעות:

לאחר ניתוחים אלו יש להמשיך בטיפול מקומי בעזרת טיפות עיניים (שכוללות אנטיביוטיקה + סטרואידים) ובמעקב רופא/ת העיניים. במידה ולא חל שיפור מבחינת החסימה ע"י אחת מהשיטות שציינתי לעייל, ניתן לטפל בשיטה השנייה. ההעדפה לגבי הטיפול הראשוני נתונה לשיקול הרפואי של הרופא/ה.

באם נותרה עדיין חסימה של דרכי הדמעות, למרות כל הטיפולים הניתוחיים שצויינו לעיל, ניתן לבצע ניתוח נוסף – DCR – בו יוצרים מעבר חופשי בין שק הדמעות לרירית האף. ניתוח זה מבוצע ע"י אוקולופלסטיקאי/ת תחת הרדמה כללית ובאופן אמבולטורי.

Call Now Button